27 april - Prietpraat en doorzichtige one-liners

Gepubliceerd op 28 april 2022 om 01:26

Hoewel mijn vertrouwen in D66 de laatste tijd behoorlijk is gekelderd, was ik blij met Paul van Meenen van deze partij, die bij OP1 van dinsdagavond tegengas bood aan de gevaarlijke ideeën van FvD met hun Renaissance scholen.

 

De volgende politicus die aan de kant stond, heeft zich laten strikken om voor ons zelfbenoemde genie de kastanjes uit het vuur te halen. Ralf Dekker gaat de zgn. Renaissance scholen oprichten. Het zijn eigenlijk Forumscholen die passen in Forumland. De elitewereld waar iedereen latijn verstaat, boeken schrijft of in elk geval stevige literatuur leest en waar alle (blanke) kinderen nog u zeggen tegen alle volwassenen en in uniformpjes lopen. Een wereld die hoofdzakelijk achterom kijkt naar hoe ons zelfbenoemde genie die graag zou inrichten. Waarschijnlijk geïnspireerd door oude inzichten uit oude boeken en natuurlijk door zijn financiers.

Na decennia van onderwijsonderzoek en -vernieuwing, worden onze kinderen, als het aan Thierry ligt, dus blootgesteld aan de inzichten van de jaren dertig, getuige zijn recente tweet:

“… We gaan het helemaal anders doen. Veel mannelijke docenten, veel jongens en meisjes gescheiden ook, vermoedelijk schooluniformen, klassieke muziek, Latijn vanaf een jaartje of vier/vijf… gewoon the works.”

 

Het is mijn stellige overtuiging dat onderwijs een van de belangrijkste functies van een maatschappij is, misschien zelfs wel de belangrijkste, want daarmee vorm je de toekomst van de maatschappij. Daar moet je dus verstandig en zorgvuldig mee omgaan. Onderwijs moet goed en veilig zijn, zegt Paul van Meenen aan de OP1 praattafel. Helemaal met hem eens.

 

Vernieuwend onderwijs is dus altijd de moeite waard om te bekijken maar ook om te beoordelen op die punten. Is het veilig voor de jeugd, m.a.w. kunnen ze hun mening vormen en ventileren zonder daarop afgerekend te worden. Kunnen ze dus zijn wie ze willen zijn.
Het moet goed zijn, dus gebruiken we de beste pedagogische en didactische methoden die we ontwikkeld hebben. Het moet ook aansluiten op de wereld om hun heen, de maatschappij. Dus als bijna de hele wereld om hun heen latijn spreekt, moeten ze ook in die taal worden geschoold. Als dat niet zo is, blijft het wellicht een persoonlijke keuze om dat toch te doen, maar geen verplichting en al helemaal niet vanaf je vierde/vijfde, want dan kun je nog niet kiezen.
Als individualiteit en eigen identiteit wordt aangemoedigd in de wereld om hun heen, moet dat ook worden aangemoedigd en gestimuleerd op school. Als lezen en taal belangrijk zijn om je staande te houden in de wereld om hun heen, moet daar veel aandacht aan worden gegeven.
Kortom, het onderwijs moet behalve inhoudelijk goed zijn, ook passen in de maatschappelijke omgeving.

 

Daarom heb ik wel wat vraagtekens bij het nieuwe initiatief van de Renaissance school van meneer Dekker en bovendien ben ik benieuwd naar zijn persoonlijke kennis en ervaring van het onderwijs.

 

Waarom veel mannelijke docenten? Waarom niet gewoon een gelijke mix mannen en vrouwen nastreven? Waarom (veel) jongens en meisjes gescheiden? En waarom overigens niet allemaal? Wie betaalt de schooluniformen en waarom is dat nodig? Alleen klassieke muziek? Waarom is er dan zoveel kindermuziek gemaakt die door kinderen veel meer wordt gewaardeerd? Wie spreekt er eigenlijk nog latijn?

 

Voor wie is die school eigenlijk als je 200 tot 300 euro per maand moet betalen? Dus zo’n dikke drieduizend euro per jaar per kind. Je zal er maar drie hebben. Het modale inkomen gaat dat niet redden. Iedereen is welkom. Natuurlijk, Thierry, natuurlijk, maar ze moeten het wel kunnen betalen.

 

Als je naar de site van deze club gaat zie je dat die low budget, in alle haast is opgezet en met stockfoto’s van alleen maar ariërs. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar als al het andere ook zo amateuristisch is, is het wel erg. Als ouders gevraagd wordt om zich te melden om onderwijs te geven omdat er geen docenten zijn, lijkt me dat geen garantie voor goed onderwijs. Welke onderwijsvisie zit daar achter of bedoelen ze dat met ‘onze leermethoden zijn divers’?

 

Men wil meer aandacht voor rekenen en taal. Dat lijkt me prima. Het klopt dat het niveau van de jeugd op deze twee onderwerpen behoorlijk verslechterd is. Maar om nu te zeggen dat daardoor het onderwijs failliet is, is slechts stemmingmakerij. Net als de stelling dat de degelijkheid van het onderwijs wordt verstoord door modegrillen, zoals iPad-scholen, te vroege seksuele voorlichting, klimaathysterie en coronapaniek.

 

Modegrillen? Wat is dit initiatief dan? Geen modegril? Klimaatproblematiek een modegril? Coronapaniek een modegril? En wat heeft dat met onderwijs te maken? Net als te vroege seksuele voorlichting? Waar gebeurt dat en wat heeft dat met onderwijs te maken? Welk eenzijdig wereldbeeld wordt bedoeld dat het kritisch denken onmogelijk maakt? Allemaal populistische, inhoudsloze one-liners, meer kan ik er niet van maken.

 

Nieuwe initiatieven zijn prima. Daadoor ontstaat vernieuwing. Maar dit idee is geen vernieuwing, dit is terug naar de tijd van onze overgrootouders en met loze one-liners proberen de aandacht te krijgen van ontevreden mensen. Hiermee verrijk je de maatschappij niet, hiermee ontwricht je die. Soms denk ik weleens dat dat nu juist de bedoeling is van ons zelfbenoemd genie. Niet omdat hij dat zelf heeft bedacht maar omdat ook hier het aloude gezegde opgeld doet: ‘Wiens brood men eet, diens woord men spreekt’. Hoever is men eigenlijk met het onderzoek naar de financiering van de diverse politieke partijen en wat is trouwens de huidige koers van de roebel?

 

Blijf gezond en trap niet in die doorzichtige prietpraat. Niet in dat van ons zelfbenoemd genie en ook niet in dat van meneer Dekker.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.